UK: Hvem klager man til?

united_kingdom_political_mapProblemer kan oppstå mens dere er i Storbrittania. Noen av dem lar seg greit løse mens andre blir svært utfordrende for dere.

Uansett satser vi først og fremst på at alle parter er løsningsorienterte. Utvekslingseleven begynner med å henvende seg til vertsfamilien og/eller den lokale representanten.

Men HOLD ALLTID FORELDRENE DERES INFORMERTE. Det er bare dere som kan gi dem din egen versjon. Sørg for å sende dem kopi av all dokumentasjon og forsøk i så stor grad som mulig å få alt skriftlig. Det er det utvekslingsbyråene gjør når de krever at dere skal skrive under på såkalte «Agreements» i løpet av utvekslingsåret. Husk at dere allerede har undertegnet avtale to ganger før avreise.

Dersom ikke den lokale representanten hører på dere klag høyere opp. Enten gjør dere det eller så gjør foreldrene deres det. Jeg forstår godt om dere ikke tør gå videre med saken før dere kommer hjem. Alt for mange elever har fortalt meg historiene sine til at jeg har noen illusjoner igjen når det gjelder denne bransjen.

Om dere venter med å gå videre med saken, ta for all del bilder av forholdene. Behold alle papirer. Ta opp samtaler. Før logg. Send kopier til foreldrene deres.

Når dere kommer tilbake til Norge må dere klage INNEN det har gått en måned. Sjekk kontrakten deres så ser dere at de fleste utvekslingsfirmaene har denne klausulen.

England:

DEPARTMENT FOR EDUCATION har ansvaret for utvekslingselevene mens dere er i UK. Det er også dem man klager til både mens man er i UK og etter at man kommer tilbake til Norge. Ansvarlig person per 2014 Feb 18 er:

Mr. Nigel Fulton: nigel.fulton@education.gsi.gov.uk

The Office of the Children’s Commissioner: info.request@childrenscommissioner.gsi.gov.uk / Tel: 020 7783 8330

Litt nærmere utvekslingshjemmet er det lokale Council og det lokale politiet. Listen over Civic Offices finnes på GOV.UK Jeg vet helt sikkert at de kommer og undersøker hjemmet dere bor i.

Wales:

WELSH GOVERNMENT (Department for Education and Skills)

Minister for Education and Skills
Huw Lewis: Correspondence.Huw.Lewis@Wales.gsi.gov.uk

Children’s Commissioner for Wales: post@childcomwales.org.uk / Tel: 01792 765600

Scotland:

SCOTTISH GOVERNMENT (Department for Education and Lifelong Learning)

Cabinet Secretary for Education and Lifelong Learning: Michael Russell MSP

ceu@scotland.gsi.gov.uk

Scotland’s Commissioner for Children and Young People: inbox@sccyp.org.uk / Tel: 0131 558 3733

Northern Ireland:

NORTHERN IRELAND’S GOVERMENT (Department of Education)

The Education Minister: John Dowd

Northern Ireland’s Commissioner for Children and Young People: info@niccy.org / Tel: 028 9031 1616


Norwegian Embassy in the UK

  • E-mail: emb.london@mfa.no
  • Phone: +44 (0) 20 7591 5500 (Monday-Friday 10.00-11.00 – Wednesdays closed)

De har liste over det lokale konsulatet. Jeg anbefaler varmt at dere tar kontakt med dem mens dere er i UK. I USA er konsulatene stort sett behjelpelige om utvekslingseleven får store problemer.


In case of emergency in the UK, please phone:

Child Exploitation and Online Protection Centre (CEOP) is dedicated to eradicating the sexual abuse of children. That means we are part of UK policing and very much about tracking and bringing offenders to account either directly or in partnership with local and international forces.)

 Child-Safe UK (child protection charity that aims to safeguard and prevent the abuse of children and young people away from home, particularly in the global youth travel sector)


Jeg forsøker å holde denne posten oppdatert.